Matkailu, Suomi

Ahvenanmaa on hyvä kesäreissukohde

tammikuu 11, 2018

Mitähän siitä tulee kun samalle Ahvenanmaa -reissulle laitetaan 12 henkeä, peräti kolmessa sukupolvessa? Tietenkin ikimuistoinen kesäreissu, jonka aikana ehtii nähdä monenmoista, kun jokainen saa esittää toiveensa mitä haluaisi tehdä ja kokea.

Meille on muodostunut pikkuhiljaa kiva ja minulle tärkeä perinne perheen kesken. Lähdemme yhdessä reissuun. Viime vuoden puolella eri vaihtoehtoja miettiessämme, siskonpoika vinkkasi että Ahvenanmaa kiinnostaa. Se kiinnosti meitä muitakin. Niinpä sisko varasi kaikille huoneet Maarianhaminan keskustan Hotelli Savoysta, ja jokainen hankki omat laivalippunsa Tallink Siljalle, ja niin me olimme valmiit reissuun.

Matka alkoi yhteisellä laiva-aamiaisella. Aikaista kello neljän herätystä kompensoitiin sitten aurinkokannen löhösohvalla. Siellä merituulta haistellessa ja saaristolaismaisemaa ihaillessa oli hyvä yhdessä suunnitella tulevien päivien retkiä. Ja ottaa pienet nokkaunet.

Ahvenanmaa

Minua kiinnosti Ahvenanmaalla Kastelholman linna, Stallhagenin panimo ravintoloineen, perinneherkut, vanhat puutalokorttelit ja aamulenkit merenrannassa. Osa porukasta halusi vierailla sipsitehtaalla, Eckerössä sekä Lillaholman uimarannalla.

– Huh. Mahtaakohan kaksi yötä riittää tähän reissuun, mietin, ja pohdin jo mahtuisikohan aikatauluun myös saaren ympäriajo.

STALLHAGENIN PANIMO JA RAVINTOLA – HISTORIALLISTA HYLKYOLUTTA ETSIMÄSSÄ

Matkasuunnitelmia tehdessäni luin, että Ahvenanmaan saaristosta löytyneestä 1840-luvulla uponneesta hylystä nostettiin 170 vuotta vanhaa olutta. Näitä oluita tutkimalla kehiteltiin  Stallhagen Historic Beer 1842. Halusin ehdottomasti päästä maistamaan sitä.

Niinpä me ajelimme suoraan Maarianhaminan satamasta alle puolen tunnin matkan päässä sijaitsevaan Godbyyn, ja Stallhagenin panimon yhteydessä sijaitsevaan gastropubiin. Punamultamaalatun ison talon sisäpihalta löytyi viihtyisä patio, ja juuri meidän sakille sopivan kokoinen pitkä pöytä. Kävimme vuorotellen sisällä katsomassa menun ja valitsemassa omaan makuun sopivan oluen, jolla ruoka huuhdeltiin alas.

Ahvenanmaa ja punamultamaalatut talot ovat kiinteä pari

Minä päädyin hunajalla maustettuun olueen, siskoa kiinnosti sitruunainen ja mieheni valitsi tumman. Maistoin kaikkia. Pidin. Vasta myöhemmin hoksasin, ettei myynnissä ainakaan tuona päivänä ollutkaan sitä historiallista, jonka perässä paikalle menin.

Onneksi Ahvenanmaan keskustan K-kaupasta sitä löytyi. Vein muutaman pullon kotiinviemisiksi, ja kaukana Ahvenanmaalta, miehen vanhempien mökin laiturinnokasta käsin testasin makuelämyksen. Tästä oluesta tuli heittämällä lempparini, koska a) historia b) raikas maku sekä c) hieno pullo, joka on suljettu skumppamaiseen tapaan.

LILLA HOLMAN HIEKKARANTA

Pienen puisen sillan jälkeen vastassa on metsämäinen puistoalue, joka rajoittuu mereen. Rannassa tepastelee hanhia pienine poikasineen. Vaikka aurinko paistaa täydeltä terältä, täällä puiden siimeksessä on vähän viileä. Vaan ei kauaa. Pian eteen avautuu Lilla Holman hiekkarantamaisema, joka suorastaan hohkaa lämpöä ja houkuttelee heittämään turhat vaatteet pois.

Merivesi on kylmää. Lapset hihkuvat ja päättävät keskittyä mieluummin itsensä hiekkaan hautaamiseen kuin pulikoimiseen, mutta seurueen miehet rohkenevat uimaan saakka.

Maarianhaminan keskustan tuntumassa sijatsevassa Lilla Holmassa on hyvän hiekkarannan lisäksi myös leikkipuisto sekä kotieläin- ja lintutarha. Puput jäivät päällimäisenä veljentytön mieleen, kun kysyin mikä Ahvenanmaan reissulla oli mieleenpainuvinta. Tämä lienee jokaisen lapsiperheen must see-kohde.

MITEN OLISI PERSOONALLINEN RAVINTOLA, JOKA ON LASTENKIN MIELEEN?

Valitse Itäsatamassa sijaitseva Pub Niska, mutta älä anna vinhan, melko maskuliinisen nimen johtaa harhaan. Paikka on muutakin kuin hämyinen merimiesbaari, ja menusta löytyy vaihtoehtoja.

Mieleen jäivät ainakin salaatit, uuniperuna lämminsavulohella, hampurilaiset ja pitsat. Tomaattikastike muuten keitetään paikan päällä, ja juusto tulee Ahvenanmaan meijeristä.

Ravintola löytyy merikorttelista, kunhan ensin kuljet ohi komeiden pikaveneiden ja kauniiden purjelaivojen. Vastassa on valtavan kokoinen musta, mahdollisesti entinen oluttynnyri ja saarisolaishenkinen punainen talo. Sen sisäpihalla sijaitseva ruokailutila on katettu kalaverkolla ja pöytinä toimivat kekseliäästi vanhat puulaatikot. Kun astelee sisälle ravintolan ovista, voi luulla päätyneensä laivan messiin, eli  laivaväen ruokailu- ja vapaa-ajan viettopaikkaan. Paikka pursuilee hienoja, persoonallisia ratkaisuja ja yksityiskohtia.

Ja taas, kuin ihmeen kaupalla meidän koko sakki mahtui yhteen pöytään. Pienemmille lapsille löytyi leikkipaikka veneeseen tehdystä hiekkalaatikosta. Sekä vaihtoehtoinen ruokailutila.

HISTORIAN HAVINAA KASTELHOLMAN LINNASSA JA ULKOILMAMUSEOSSA

Sekä Kustaa Vaasan, että Suomen herttua Juhana III:n asuttama Kastelholman linnaraunio kohoaa salaperäisenä edessämme, mutta me kaarramme autolla raunioiden ohi. Aivan sen kupeessa sijaitsee nimittäin Mikael Björklundin Smakby-ravintola. Tai krouvi, niinkuin he itse paikkaa kutsuvat. Ravintolan lisäksi Smakbyn sisältää myös tislaamon, jossa valmistetaan viiniä, omenaviinaa ja paikallisia likööreitä. Saman katon alla on myös sievä kauppa, josta voi ostaa ruokatuliaisia tai keittiötarvikkeita.

Herkuttelemme vatsat pullolleen  – myös sitä perinteistä Ahvenenmaan pannukkakkua, joka valmistetaan mannapuurosta – ja lähdemme vasta sitten etsimään linnan aarteita.

Perinteinen ahvenanmaalainen pannukakku. Hyvää oli.

Kastelholman linnan vieressä virtaa kaunis joki. Mielikuvitukseni lähtee lentoon, kun mietin millaista oli lipua tuota vesireittiä joskus kauan sitten keskiajalla. Silloin vesikin oli korkeammalla ja linna kokonaan veden ympäröimä. Keskiaikaisesta veden korkeudesta on merkkinä linnaa ympäröivä punainen aita.

Historian nälkäisille tarjoillaan opastuskierroksia ja lapsille oma seikkailuhenkinen aarteen etsintä. Mikä hauskinta, Kastelholman linnassa kulkee tänäkin päivänä ainakin linnan neito sekä mies jousipyssyn kanssa. Mekin saimme kokeilla jousipyssyllä ampumista. Oli yllättävän vaikeaa, mutta, kröhöm, meikäläinenkin osui kerran tauluun.

Eikä se hauskuus vielä tähän päättynyt. Ihan siinä linnan vieressä sijaitsee Ulkoilmamuseo Jan Karlsgården. Suloinen, suuri alue joka kuvaa tyypillistä ahvenanmaalaista talokokonaisuutta ja pihapiiriä lukuisine asumusrakennuksineen, talleineen, aittoineen ja tuulimyllyineen sekä eläimineen. Talot on siirretty alueelle eri puolilta Ahvenanmaata.

Me joimme täällä piristävät viileät juomat, ihastelimme kaunista pihapiiriä sekä söpöjä lampaita, ja lapset saivat askarrella ruotsia puhuvan emännän kanssa. Tämä paikka jäi ihanan hiekkarannan ohella erityisesti mieleeni Ahvenanmaasta.

KAUNIIT PUUTALOKORTTELIT JA SULOINEN KAHVILAVINKKI

Rennolle hengailulle on mukava jättää reissuillaan tilaa. Niin mekin teimme ja kuljeskelimme ristiin rastiin Maarianhaminan katuja.

Näimme kaupungin länsipuolella sijaitsevan purjevenesataman, jossa juuri heränneet merimiehet- ja naiset kurkistelivat kajuutoistaan. Tällä puolella kaupunkia sijaitsee muuten kivan näköinen ravintola Åss Paviljongen, joka jäi meiltä tällä kertaa testaamatta.

Jatkoimme matkaamme kohti  s/v Pommernia, joka on maailman ainoa alkuperäisessä kunnossa säilynyt iso purjealus. Komea laiva oli tällä kertaa remontissa ja jäi kuvaamatta, mutta normaalisti purjelaivaa pääsee tutkimaan.

Tämä laiva komistutti itä-satamaa

Kävelimme Sjöpromenaadin loppuun saakka, kunnes se kaartoi takaisinpäin ja muuttui Elverksgataniksi. Käännyimme hauskasti nimetylle Neptunigatanille ja ohitimme idyllisiä monen värisiä puutaloja sekä koulurakennuksia. Komean lyseon kohdalta oli hyvä jatkaa matkaa vielä vähän eteenpäin, kohti Södragatania ja Mariegatania. Siellä meitä odotteli Ahvenanmaan kaunein puutaloalue. Jos pitää kauniista, koristeellisista puutaloista joissa on hyvin erilaista tunnelmaa ja henkeä kuin nykyajan rakennustyylissä, puutalokorttelit ovat näkemisen arvoisia.

Ahvenanmaan hulppea lyseo

Södragatanilla ja Mariegatanilla olivat kauneimmat puutaloalueet

Pienen matkan päässä puutalokortteleista onkin jo Maarianhaminan ydinkeskusta. Täällä on viihtyisiä kahviloita, ravintoloita ja varmaan baarejakin, ne jäivät katsastamatta.

Ihanin kahvila lienee Bagarstugan Cafe&Vin, jossa herkkunsa saa nauttia itselleen sopivassa ympäristössä. Kauniilla suojaisalla terassilla, romanttishenkisessä kristallikruunuin koristellussa pienessä salissa tai vaikka kirjastoa imitoivassa huoneessa. Tarjolla oli myös raakaherkkuja, joista ropsahtaa suuri plussapiste.

SAARIAJELULLA NÄET MYÖS UPEAT OMENATARHAT

Haaveissani on matka Ranskan viinitilalle, jolle ajaisimme pienellä punaisella avomustangilla. Minulla olisi elokuvatähtimäiseen tapaan aurinkolasit silmilläni ja tuulessa lepattava huivi päässäni. Ihan samaan ei Ahvenanmaa yltänyt, mutta melkein. Oli hauskaa kruisailla pitkin saarta, valita suunta umpimähkään ja päätyä maakunnan toiseen pohjoispäätyyn, merenrantaan saakka.

Sieltä muuten löytyi aika hulppea paikka, HavsVidden resort. Jos jokin vähän erilainen ja luonnonäheinen majapaikka keskellä luontoa kiinnostaa, tsekkaa tuo. Sinne kun ajelee, saa samalla nauttia kauniista maisemista, kun valtavat omenatarhat levittäytyvät tien kummallekin puolelle.

Lue HavsViddenistä lisää Tuntematon Turisti-blogista tämän linkin kautta ja Johanna Suomelan blogista tämän linkin kautta.

Olipa virkistävä reissu. Tuntui kuin olisi ollut ulkomailla!

ETSIKÖ MUITAKIN KIVOJA KESÄRETKIKOHTEITA? TSEKKAA NÄMÄ AIEMMAT JUTTUNI:

Saariston lasten jalanjäljissä Eckerössä

100 euron yllätysloma joka oli joka sentin väärti

Ei ole Maarianhamina juhannuskohde

Maarianhaminan ravintolat, kahvilat ja harvat suositukset

Majatalo Kvarnbo Gästhem

Suomen kaunein tie?

Karun kaunis Kökar

Källskär – miten unelmasta tuli totta

Geta life: Ahvenanmaan kierros

You Might Also Like

12 Comments

• Reply Johanna @ Out of Office tammikuu 11, 2018 at 22:43

Kiva ja kattava juttu!

Lämpimät kiitokset linkkauksista <3

• Reply Anna-Maria tammikuu 12, 2018 at 13:25

Kiva kuulla! 🙂 Ja kiitos sulle, kiva kun sai linkata ja löytyi jatkoa tälle jutulle <3

• Reply Katja tammikuu 12, 2018 at 08:05

Me käytiin juhannuksena aika lailla samat kohteet ja mökkimajoitujsemmekin oli ihana, sieltä sai vuokrata rantasaunan privakäyttöön. Suloinen Ajvenanmaa! 🙂

• Reply Anna-Maria tammikuu 12, 2018 at 13:26

Oi vauu! Rantasauna kuulostaa ihanalta 🙂 Mekin mietittiin mökkiä. Toivottavasti vielä päästäisiin kokemaan Ahvenanmaa myös siitä näkökulmasta <3

• Reply Jenna Valtari / Enemmän kuin äiti tammikuu 14, 2018 at 16:43

Mun lähin kosketus Ahvenanmaahan on laivanvaihto satamssa, kun olin Turusta piknik -risteilyllä. Sekin oli perhereissu, mukana oli mun tuolloin 1,5v. pikkuneiti ja mun vanhemmat ja sisarukset. Mun mies on vuosia sitten pyöräillyt Ahvenanmaan ympäri ja tykkäsi kovasti paikasta, siitä asti on ollut puhetta käväistä siellä lyhyellä hotellilomalla. Ehkäpä ensi kesänä, vieläpä kun tästä kotikaupungista sinne kätevästi laivalla pääsee 🙂

• Reply Anna-Maria tammikuu 14, 2018 at 21:04

Hei pyöräilymatka voisikin olla huikea! Ollaan haaveiltu miehen kanssa rengasreitistä, olikohan se niin, että se päätyisi sitten tuonnekin… Täytyykin tutkia 🙂 Ja juu, ehdottomasti kannattaa tutustua Ahvenanmaahan. Muistelen reissua erittäin lämmöllä <3

• Reply Pirkko / Meriharakka tammikuu 14, 2018 at 17:26

Kiitos linkkauksesta! Ahvenanmaa on niin minulle kuin nyt jo meillekin rakas kohde, jossa pyrimme käymään säännöllisin väliajoin. Tosin emme ihan noin ruokapainotteisesti, joten monet mainitsemistasi kohteista olivat meille uusia. Ahvenanmaan pannukakku kyllä kuuluu jokaiseen reissuun!

• Reply Anna-Maria tammikuu 14, 2018 at 21:05

Haha! En ihmettele, pannukakku oli tosi hyvää! Nam <3

• Reply Sannahof // Unelmamaja tammikuu 17, 2018 at 17:08

Tulipas hurja hinku päästä Ahvenanmaalle! En ole käynyt siellä vuosiin, vaikka sukulaisiakin asuu siellä. Rakastan Turun saaristoa ja Ahvenanmaan ilmapiiri on hyvin samanlainen. Täytyykin alkaa suunnitella matkaa saarelle. Pub Niska löytyy muuten myös Turusta Aurajoen varrelta ja kuului ihan lemppareimpiin vakiopaikkoihini asuessani Turussa.

• Reply Anna-Maria tammikuu 17, 2018 at 18:11

Oi mä niin haluaisin taas tutustua Turun saaristoon. Olisi ihan unelma <3 Toivottavasti pääset reissuun ja Ahvenanmaalle, pidän peukkuja! 🙂

• Reply sari tammikuu 17, 2018 at 21:00

Saariston portilla asumme. Sitä kierretään kesäisin. Nyt ensi kesänä kaavaillaan polkupyöräretkeä Ahvenanmaalle. Oli kiva lukea tätä. Kasteholmaan ainakin ehdottomasti haluaisin matkustaa.

• Reply Anna-Maria tammikuu 17, 2018 at 21:02

Oi teilläpä onkin ihana asuinpaikka! Minäkin haaveilen polkupyöräretkestä saaristoon. Toivottavasti te pääsette ja ilmatkin sitten suosivat <3 Kastelholma oli kyllä ehdottomasti käymisen arvoinen paikka.